|| 2017  ||  2016  ||  2015  ||  2014  ||  2013  ||  2012  ||  2011  ||  2010  ||  2009  ||  2008  ||  2006  ||


Dziennik budowy – 2008 rok


Pierwsza jazda
28.12.2008 r.

Nareszcie! Długo oczekiwany dzień. Pod nieobecność Tomka, Dydek odbył pierwszą jazdę ramą z silnikiem po placu przy warsztacie. Teraz pojazd czeka na testy na torze. Za kierownicą zasiądzie Paweł Ferdek pod okiem Tomka Ferdka.
Poniżej filmik z pierwszej jazdy - za kierownicą Dydek:



Prace wykończeniowe ramy – dzień 20. (50.)
28.12.2008 r.

Wszystkie śruby sprawdzone i dokręcone, płyny zalane. Zakończył się pierwszy etap prac nad KOZMO.


Prace wykończeniowe ramy – dzień 19. (49.)
23.12.2008 r.

Dzisiejszy dzień minął na wymianie pompy paliwa, mocowaniu wiązki elektrycznej na stałe do nadwozia i sprawdzeniu wszystkich śrub. Wydawałoby się, że to zajmie kilka chwil, jednak dzień szybko się skończył i zabrakło czasu na pierwsze jazdy testowe, które odbędą się prawdopodobnie 10.01.2009 r.


Prace wykończeniowe ramy – dzień 18. (48.)
22.12.2008 r.

Wiązka elektryczna skompletowana, przerobiona i wstępnie zamontowana. Silnik odpalił ;-) Co prawda zasilany starterem w sprayu, ponieważ pompa paliwa okazała się być wadliwa. Poniżej dwa filmiki z pierwszego odpalenia.




Prace wykończeniowe ramy – dzień 17. (47.)
22.11.2008 r.

Ponieważ nie udało się dokupić brakujących elementów, postanowiliśmy przygotować wszystko tak, aby montaż nowo zakupionej wiązki przebiegł jak najszybciej i bezproblemowo. Ukończyliśmy także montaż pompy paliwa, filtra paliwa i przewodów paliwowych.


Prace wykończeniowe ramy – dzień 16. (46.)
21.11.2008 r.

Zabraliśmy się za wiązkę elektryczną. Niestety, jak się okazało, do auta-dawcy wtargnęli niezidentyfikowani amatorzy cudzej własności i przywłaszczyli sobie część wtyczek. Cały dzień minął zatem na próbach wykorzystania tego, co jest, i dokupienia brakujących elementów.


Prace wykończeniowe ramy – dzień 15. (45.)
20.11.2008 r.

Kolejny dzień po przerwie i kolejny zakończony temat - instalacja wodna.


Prace wykończeniowe ramy – dzień 14. (44.)
19.11.2008 r.

Po długiej przerwie powrót do prac wykończeniowych przy ramie. Dzisiaj nareszcie udało się zakończyć montaż linek gazu, sprzęgła i od skrzyni biegów.


Przerwa
22.09.2008 r.

Przerwa w pracach do 18 paĄdziernika.


Prace wykończeniowe ramy – dzień 13. (43.)
20.09.2008 r.

Kolejny pracowity dzień. Udało się zrobić układ hamulcowy.


Prace wykończeniowe ramy – dzień 12. (42.)
13.09.2008 r.

Dzisiaj dokończyliśmy przygotowywanie węży z wodą, poprawiliśmy linki i parę drobiazgów.


Prace wykończeniowe ramy – dzień 11. (41.)
06.09.2008 r.

Po dłuższej przerwie wróciliśmy do prac nad KOZMO. Dzisiaj wykonaliśmy ostateczną wersję tunelu środkowego i zamontowaliśmy linkę sprzęgła, która jednak wymaga jeszcze drobnych poprawek.

2008-09-06_002.jpg 2008-09-06_003.jpg 2008-09-06_004.jpg
2008-09-06_018.jpg 2008-09-06_040.jpg 2008-09-06_043.jpg

Prace wykończeniowe ramy – dzień 10. (40.)
09.08.2008 r.

Dzisiaj większość czasu zajął nam montaż w przedniej ściance nagrzewnicy z fiata seicento. Zamontowaliśmy również większość uchwytów pod przewody z wodą.


Prace wykończeniowe ramy – dzień 9. (39.)
02.08.2008 r.

Skończyliśmy prace nad podłogą. Skręciliśmy ostatecznie wszystkie elementy już wykonane i postawiliśmy auto na kołach. Dodatkowo zamocowaliśmy chłodnicę i zaczęliśmy prace nad przewodami z wodą.

2008-08-02_20080802(000).jpg 2008-08-02_20080802(001).jpg 2008-08-02_20080802(002).jpg
2008-08-02_20080802(003).jpg 2008-08-02_20080802(004).jpg 2008-08-02_20080802(005).jpg

Prace wykończeniowe ramy – dzień 8. (38.)
01.08.2008 r.

Po wykonaniu boczków przyszedł czas na podłogę.


Prace wykończeniowe ramy – dzień 7. (37.)
31.08.2008 r.

Dzisiaj cały dzień robiliśmy boczki w ramie.


Prace wykończeniowe ramy – dzień 6. (36.)
31.07.2008 r.

Silnik nareszcie zamontowany. Kolumna kierownicy i kaseta dĄwigni zmiany biegów ostatecznie przyspawane. Szablony do wykonania podłogi i boczków przygotowane.

2008-07-26_20080726(000).jpg 2008-07-26_20080726(001).jpg 2008-07-26_20080726(002).jpg
2008-07-26_20080726(003).jpg 2008-07-26_20080726(004).jpg 2008-07-26_20080726(005).jpg
2008-07-26_20080726(006).jpg 2008-07-26_20080726(007).jpg 2008-07-26_20080726(008).jpg
2008-07-26_20080726(009).jpg

Prace wykończeniowe ramy – dzień 5. (35.)
24.07.2008 r.

Niestety, okazało się, że żadna seryjna łapa mocująca skrzynię biegów nie pasuje i większość dnia minęła na dorobieniu własnej łapy. Dodatkowo przygotowaliśmy większość szablonów do wycięcia podłogi i ścianek bocznych.


Prace wykończeniowe ramy – dzień 4. (34.)
23.07.2008 r.

Kolejny dzień wykańczania drobiazgów. Poza tym bardzo dużo czasu zajęło nam przygotowanie odpowiedniej pozycji drążka zmiany biegów.


Prace wykończeniowe ramy – dzień 3. (33.)
22.07.2008 r.

Dzisiejszy dzień został poświęcony w całości na wykonanie różnych drobiazgów w ramie (kilka tulei, jedna przekątna rura w pałąku głównym itd.), które zawsze były odkładane na póĄniej.


Prace wykończeniowe ramy – dzień 2. (32.)
21.07.2008 r.

Dzisiaj mieliśmy zamontować silnik. Niestety, jak to bywa w prototypach – nie wszystko zostało dobrze policzone i półosie są odrobinę za krótkie. Prawdopodobnie będzie trzeba dorobić jedną półoś. Dopiero wtedy zamontujemy silnik już we właściwym położeniu.
Większość dzisiejszego dnia minęła na ustaleniu dogodnej pozycji kolumny kierowniczej. Poza tym przygotowaliśmy komplet kół do testów jeżdżącej ramy, a także zaczęliśmy montaż kasety z dĄwigną zmiany biegów.

2008-07-21_dsc06102.jpg 2008-07-21_dsc06103.jpg 2008-07-21_dsc06104.jpg
2008-07-21_dsc06105.jpg 2008-07-21_dsc06106.jpg 2008-07-21_dsc06107.jpg

Prace wykończeniowe ramy – dzień 1. (31.)
19.07.2008 r.

Zamontowaliśmy ostatecznie pompę hamulcową z pedałami i przekładnię kierowniczą. Wykonaliśmy również miejsca montażowe dla tylnych drążków kierowniczych na stałe przytwierdzone do ramy.

2008-07-19_dsc06087.jpg 2008-07-19_dsc06088.jpg 2008-07-19_dsc06089.jpg
2008-07-19_dsc06090.jpg 2008-07-19_dsc06092.jpg 2008-07-19_dsc06093.jpg
2008-07-19_dsc06094.jpg 2008-07-19_dsc06096.jpg 2008-07-19_dsc06097.jpg
2008-07-19_dsc06098.jpg 2008-07-19_dsc06099.jpg 2008-07-19_dsc06101.jpg

Prace nad zawieszeniem – dzień 8. (30.)
17.07.2008 r.

Zawieszenie zostało ukończone. Przygotowaliśmy też mocowania pedałów i pompy hamulcowej i zleciliśmy tokarzowi przygotowanie drążków kierowniczych.


Prace nad zawieszeniem – dzień 7. (29.)
15.07.2008 r.

Po długiej przerwie wróciliśmy do pracy. Dzisiejszy dzień był bardzo owocny i udało się praktycznie zakończyć składanie zawieszenia i poprzerabiać mocowania amortyzatorów na nowo. Zostało już tylko podorabiać drążki kierownicze.


Prace nad zawieszeniem – dzień 6. (28.)
20.06.2008 r.

Zamocowaliśmy górne uchwyty zawieszenia i przygotowaliśmy zespolony amortyzator ze sprężyną na przód. Niestety nie było już czasu na poskładanie całego zawieszenia i wykonanie zdjęć.


Prace nad zawieszeniem – dzień 5. (27.)
19.06.2008 r.

Dzisiaj udało się przygotować skomplikowane uchwyty amortyzatorów umożliwiające regulację wysokości zawieszania i kąta pochylenia kół.


Powrót do prac - Prace nad zawieszeniem – dzień 4. (26.)
17.06.2008 r.

Mimo, iż Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy wystawił nas do wiatru, nie zgadzając się z wynikiem konkursu i odmówił udzielenia Jednorazowej Dotacji Inwestycyjnej, prace toczą się dalej choć znacznie wolniej. Dzisiaj przygotowaliśmy demontowalne rury w tylnej części ramy i wykonaliśmy wszystkie uchwyty pod wahacze.


PRZERWA :(
04.06.2008 r.

Z powodu problemów w Dolnośląskim Wojewódzkim Urzędzie Pracy z zaakceptowaniem dotacji przyznanej przez komisję konkursu "Pomysł na własną firmę opartą na innowacjach/pracy naukowej" prace zostają wstrzymane. Dokończymy jedynie drobne rzeczy i czekamy na rozwój sytuacji...


Prace nad ramą – dzień 18. (25.)
31.05.2008 r.

Mamy za sobą już pierwsze przymiarki przed wykonaniem mocowań pedałów, pompy hamulcowej i przekładni kierowniczej. Wspawaliśmy także w ramę tulejki do których przykręciliśmy szyny od foteli.


Prace nad ramą – dzień 17. (24.)
30.05.2008 r.

Rozbiórka auta-dawcy dobiegła do końca. Wszystkie części czekają już na montaż w KOZMO.


Prace nad zawieszeniem – dzień 3. (23.)
28.05.2008 r.

Dzisiaj zostały wykonane pozostałe 2 wahacze.


Prace nad zawieszeniem – dzień 2. (22.)
27.05.2008 r.

Po długiej przerwie prace znowu ruszyły. Dzisiaj dokończyliśmy stół montażowy do wahaczy i wykonaliśmy 4 wahacze do auta.


Prace nad zawieszeniem – dzień 1. (21.)
16.05.2008 r.

Rozpoczęliśmy pracę nad zawieszeniem do auta. Przygotowaliśmy zestaw tulei zawieszenia i tulei poliuretanowych. Trwają prace nad stołem montażowym do każdego z sześciu wahaczy.


Prace nad ramą – dzień 16. (20.)
13.05.2008 r.

Rama została już cała pospawana. Brakuje tylko dwóch rurek z tyłu, które będą przykręcane, aby umożliwić demontaż i montaż jednostki napędowej. Rozbiórka dawcy też zmierza ku końcowi. Teraz można zająć się już wykonaniem wahaczy i montażem wszystkich podzespołów do ramy.

2008-05-13_dsc06017.jpg 2008-05-13_dsc06021.jpg 2008-05-13_dsc06022.jpg
2008-05-13_dsc06027.jpg 2008-05-13_dsc06030.jpg 2008-05-13_dsc06033.jpg

Prace nad ramą – dzień 15. (19.)
12.05.2008 r.

Prace spawalnicze posuwają się do przodu. Została już tylko tylna część ramy do pospawania.


Prace nad ramą – dzień 14. (18.)
9.05.2008 r.

Spawanie idzie w dobrym tempie bez problemów. Udało się zespawać połowę ramy.


Prace nad ramą – dzień 13. (17.)
8.05.2008 r.

Ostatnie rurki wycięte. Rama gotowa do końcowego spawania.


Prace nad ramą – dzień 12. (16.)
6.05.2008 r.

To już przedostatni dzień wycinania rurek. Zostało jeszcze kilka rurek do przycięcia i przyłapania, a póĄniej już tylko obspawanie całej konstrukcji i będzie można zabrać się za zawieszenie i montaż pozostałych podzespołów.

2008-05-06_dsc05995.jpg 2008-05-06_dsc05998.jpg 2008-05-06_dsc06001.jpg
2008-05-06_dsc06004.jpg 2008-05-06_dsc06005.jpg 2008-05-06_dsc06010.jpg

Prace nad ramą – dzień 11. (15.)
5.05.2008 r.

Dzisiaj udało się przygotować pałąki główny i boczne. Są to najtrudniejsze do spasowania elementy ramy.


Prace nad ramą – dzień 10. (14.)
2.05.2008 r.

Wszystkie siły zostały dzisiaj skupione na rozbiórce auta-dawcy. Zostało już tylko wyjąć silnik i skrzynię biegów na podnośniku. Również udało się przyśpieszyć prace nad ramą – zostały przygotowane uchwyty do montażu pałąków ramy. Niestety zdjęć nie ma z powodu awarii aparatu fotograficznego.


Prace nad ramą – dzień 9. (13.)
30.04.2008 r.

Dzisiaj zostały przycięte rurki do bocznych wzmocnień.


Prace nad ramą – dzień 8. (12.)
29.04.2008 r.

Minął kolejny pracowity dzień. Rama powoli zaczyna nabierać kształtów.

2008-04-29_dsc05960.jpg 2008-04-29_dsc05961.jpg 2008-04-29_dsc05962.jpg
2008-04-29_dsc05965.jpg 2008-04-29_dsc05969.jpg 2008-04-29_dsc05970.jpg
2008-04-29_dsc05971.jpg 2008-04-29_dsc05973.jpg 2008-04-29_dsc05975.jpg

Prace nad ramą – dzień 7. (11.)
28.04.2008 r.

Po dłuższym weekendzie powróciliśmy do prac. Udało się przygotować i przyłapać połowę rur do przedniej części ramy.


Prace nad ramą – dzień 6. (10.)
25.04.2008 r.

Przygotowaliśmy uchwyty montażowe pod przednią część ramy.


Prace nad ramą – dzień 5. (9.)
24.04.2008 r.

Zakończyliśmy cięcie i łapanie rur do tylnej części ramy.


Prace nad ramą – dzień 4. (8.)
23.04.2008 r.

Docięliśmy i częściowo przyspawaliśmy pozostałe profile dolnej części ramy. Poprawiliśmy niektóre uchwyty na stole montażowym. Przycięliśmy i przyłapaliśmy spawami kolejne elementy tylnej części ramy.

2008-04-23_dsc05948.jpg 2008-04-23_dsc05950.jpg 2008-04-23_dsc05951.jpg
2008-04-23_dsc05952.jpg 2008-04-23_dsc05956.jpg 2008-04-23_dsc05957.jpg

Prace nad ramą – dzień 3. (7.)
22.04.2008 r.

Dzisiaj wyspawaliśmy dolną część i przygotowaliśmy kawałek tylnej części ramy.

2008-04-22_dsc05943.jpg 2008-04-22_dsc05944.jpg 2008-04-22_dsc05946.jpg

Prace nad ramą – dzień 2. (6.)
21.04.2008 r.

Spawanie dolnej części ramy.


Prace nad ramą – dzień 1. (5.)
18.04.2008 r.

Wycięliśmy wszystkie grube profile na dolną część ramy i przyłapaliśmy je do stołu montażowego.

2008-04-18_dsc05917.jpg 2008-04-18_dsc05921.jpg 2008-04-18_dsc05925.jpg

Stół montażowy – dzień 4.
17.04.2008 r.

Dzisiejszy dzień upłynął na przygotowaniu 100 uchwytów, za pomocą których profile przed spawaniem będą przykręcone na sztywno do stołu montażowego.


Stół montażowy – dzień 3.
16.04.2008 r.

Stół montażowy gotowy. Dzisiaj nanieśliśmy na niego szkic dolnej części ramy i jutro cały dzień cięcia profili 50x30x2 mm i 30x30x2 mm i ich wstępnego przyłapania spawami.

2008-04-16_dsc05893.jpg 2008-04-16_dsc05898.jpg 2008-04-16_dsc05901.jpg
2008-04-16_dsc05902.jpg 2008-04-16_dsc05908.jpg

Stół montażowy – dzień 2.
15.04.2008 r.

Powoli dobiegają końca prace przy budowie stołu montażowego.

2008-04-15_dsc05885.jpg 2008-04-15_dsc05892.jpg

Stół montażowy – dzień 1.
14.04.2008 r.

Nareszcie początek budowy. Po weekendowej wyprawie po materiały zaczęliśmy składanie stołu montażowego.

2008-04-12 0184741192.jpg

Jest dotacja!
19.03.2008 r.

Nasz projekt został nagrodzony w konkursie "Pomysł na własną firmę opartą na innowacjach/pracy naukowej" organizowany przez Wrocławskie Centrum Transferu Technologii.
Została przyznana nam dotacja umożliwiająca podjęcie prac nad budową prototypu.
Na tę chwilę czekaliśmy bardzo długo.


|| 2017  ||  2016  ||  2015  ||  2014  ||  2013  ||  2012  ||  2011  ||  2010  ||  2009  ||  2008  ||  2006  ||



||  o projekcie  ||  dziennik budowy  ||  twórcy  ||  galeria  ||  wideo  ||  oferta  ||  kontakt  ||  linki  ||